سیستم مدیریت محتوا (درس چهارم )

مدیریت محتوا


سیستم مدیریت محتوا – Content Management System

اکنون شما با داشتن یک هاست رایگان آماده برای راه اندازی وب سایت تان هستید. مدیریت محتوا چیست ؟برای طراحی و راه اندازی وب سایت دو  راه کار کلی وجود دارد:

  1. استفاده از زبان های برنامه نویسی مانند Asp,Php و از اول خودتان شروع به کدنویسی نمایید و وب سایت را طراحی و راه اندازی نمایید. که قطعا تخصص بالا و زمان زیاد و هزینه بالایی نیاز است.

  2. استفاده از سایت سازها که به سیستم های مدیریت محتوا ( Content Management System ) معروف هستند. این نرم افزارها بر اساس استانداردهای ایجاد سایت، ابزارهای مورد نیاز، کدنویسی و آماده شده اند و کاربران براحتی می توانند سایت خود را با قالب های آماده، طراحی و به سرعت راه اندازی نمایند.

استفاده از سیستم مدیریت محتوا، از نظر سرعت و هزینه راه اندازی و ابزارهای آماده آن، بسیار مرقوم به صرفه هستند. و البته جامعه توسعه دهندگان گسترده ای روی سیستم های مدیریت محتوا فعالیت می کنند تا همیشه، ارتقاء و بهینه سازی و تولید ابزارهای لازم به صورت مستمر آماده گردند.

سیستم های مدیریت محتوا مختلفی در سطح دنیا وجود دارد، مانند جوملا، وردپرس، پرسـتا شـاپ، دروپال و … که هرکدام دارای قابلیت هایی هستند.

 

 

کدام مجبوب ترند؟

در بـین کاربران و طراحان سایت، در سطح جهانی « جوملا » و « وردپرس » دارا محبوبیت بیـشتری هستند. والبته تعداد سایت هایی که در دنیا با این دو نرم افزار مدیریت محتوا، طراحی و راه اندازی شده اند، این محبویت را تایید می کند. و دلیل دیگر آن که، جامعه و افرادی که در حال ارتقاء این نرم افزارها هستند، بسیار گسترده میباشند.

بنابراین قصد دارم به دلایل ذکر شده، مانند سرعت بالا در راه اندازی و طراحی وب سایت و هزینه کم آن، روی بررسی و یادگیری یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا یعنی « وردپرس » (WordPress ) تمرکز کنم.

بعنوان منبع و مرجع اصلی به وب سایت رسمی وردپرس یعنی WordPress.org مراجعه نمایید. آخرین نسخه نرم افزار یا اسکریپت WordPress تا زمان نگارش این متن، نسخه یا ورژن 4.6.1 میباشد.

نصب اسکریپت وردپرس، امکان اولیه برای نصب قالب(پوسته و ظاهر سایت) و بگار گیری ابزارها جانبی(پلاگین یا افزونه) را برای شما فراهم می کند.

جدیترین آمار اعلام شده در w3techs.com نیز می تواند در انتخاب شما موثر باشد.

محبوبیت وردپرس

 

پیشنهاد می کنیم، این پُست را هم بخوانید:  8 تکنیک انتخاب نام دامنه وب سایت

اصطلاحات

قبل از شروع نصب وردپرس، اصطلاحات لازم را با هم مرور می کنیم تا در حین کار با وردپرس احساس راحتی، داشته باشید.

  1. Theme، قالب یا پوسته سایت: همان ظاهر و شمایل دیداری است. چگونگی قرار گیری محتوا، رنگ، بلوک ها، با قالب تعیین می شود. پس قالب ها از این ابعاد باهم متفاوت هستند. شرکتهای مختلفی هستند که قالبهای بسیار زیبایی طراحی میکنند و برخی را رایگان و برخی را بصورت تجاری عرضه می کنند.مانند شرکت Themeforest .

  2. Plugin یا افزونه و ابزارک ها : ابزارها و ماژول هایی هستند که روی وردپرس نصب می شوند و در کنار قالب سایت، امکانات بیشتری را در طراحی و راه اندازی وب سایت در اختیارتان قرار می دهند. مانند افزونه ثبت نام، افزونه جستجو، افزونه نمایش اسلایدر تصاویر.

  3. Header , Footer سربرگ و پاورقی : قسمت بالای و پایین سایت که هر کدام به دلخواه شما می توانند محتویات خاصی داشته باشند. ابعاد و رنگ و ظاهر آنها قابل تنظیم میباشند.

  4. Widget یا SideBar: محل و قمستی که ابزار یا افزونه هایی را در آنها قرار میدهیم. گاهی لازم میشود در نمایش محتوای صفحات وب سایت، ابزارک ها و افزونه ها در قمست جداگانه ای از بقیه صفحه قرار بگیرند، این محل جداگانه به نام ویجت و یا سایدبار شناخته می شوند.

  5. Post یا نوشته : مطالب و محتوایی که بصورت مستمر میخواهید در وب سایت منتشر نمایید . آن ها بلاگ شما را تشکیل می دهند.

  6. Page یا برگه : صفحات ایستا، استاتیک و ثابتی که برای نمایش محتوا در نظر گرفته می شوند. برگه ها با پیروی از قالب اصلی و سلیقه شما به کمک ابزارهای مختلف برای نمایش محتویات به کار گرفته می شوند.

تقریبا برای نصب آماده شده اید. که در درس آینده به آن خواهیم پرداخت.

 

پیشنهاد می کنیم، این پُست را هم بخوانید:  مدیریت هاست و منابع ( درس سوم)

 

::وب کاربر:: مقالات آموزش طراحی سایت ::
۱۳۹۷/۷/۱ ۱۱:۲۳:۳۰

ثبت ديدگاه

ایمیلتان را وارد کنید تا همین الان این فایل آموزشی را دریافت کنید یک فایل، 8 تکنیک و حدود 4 دقیقه مطالعه
مطمئن باشید ایمیل مزاحم ارسال نمی کنیم
از شـما متـشــکریــم . ایمـیـل بـرای شـما ارسـال شــد. شما آماده برای دانلود هستید!
ایمیلتان را وارد کنید تا همین الان این فایل آموزشی را دریافت کنید یک فایل، 5 نکته و حدود 6 دقیقه مطالعه
مطمئن باشید ایمیل مزاحم ارسال نمی کنیم
ایمیلتان را وارد کنید تا همین الان 3 فایل رایگان آموزشی را دریافت کنید، 3 فایل حدود 10 دقیقه مطالعه
مطمئن باشید ایمیل مزاحم ارسال نمی کنیم