تاثیر مدیریت IT در معاملات بورس

«تاثیر مدیریت فناوری اطلاعات در معاملات بورس»

 

علی شیرازی

 

دی ماه ۹۲


در نوشتاری کوتاه تاثیر مدیریت فناوری اطلاعات در معاملات بورس را بررسی می نماییم.

یکی از فعالیتهایاقتصادی و سرمایه‏ گذاری در کشورها که نشان دهنده رشد اقتصادی آن کشور نیز میباشد، خرید و فروش سهام در سازمان بورس است. سازمان بورس اوراق بهادار در کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از راه های جذب سرمایه برای افراد علاقمند است و تحت نظارت بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارائی و طی ضوابط خاصی میتوان به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار پرداخت.

بعنوان مثال شما می‌توانید به مراجعه به ساختمان اصلی سازمان بورس معروف به تالار شیشه‌ای مراجعه نمایید و با توجه به تابلوی نمایشگر و اطلاعات خاص(تکنیکال- بنیادی ) از سهام‌های ارائه شده به خرید و فروش بپردازید. همچنین میتوانید امر خرید و فروش را به یک کارگزار رسمی و معتبر و مطمئن بسپارید و با سرمایه ‌ای که شما در اختیار او می‌گذارید با تئجه به دانش و تجربیات و علم خاص این بازار ، برای شما سودآوری کند.

با ورود فناوری اطلاعات در این حوزه ، دسترسی به وب سایت‌های کارگزاری‌ها به شما امکان آموزش علم بازار سرمایه و اطلاعات خاص از وضعیت قیمت سهام شرکت‌ها   و کارخانه‌ها، بانک‌ها را برای شما فراهم می‌نماید. خرید و فروش کالا و بخصوص سکه نیز به تازگی به این معاملات افزوده شده‌است که در اصطلاح تخصصی این بازار، به بورس آتی معروف میباشد و شما وارد معاملات سکه طلا وارد میشوید.

پیشنهاد می کنیم، این پُست را هم بخوانید:  نحوه تاثیرگذاری فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی(IT) در مدیریت دانش

وب سایت‌های این کارگزاری‌‌ها به تازگی این نوع معاملات را(آتی سکه) به صورت کاملا آنلاین در اختیار مشتریان و مشترکین خود قرار داده‌اند و در قبال در اختیار گذاشتن این خدمات ، به حجم مشتریان خود افزوده‌اند و از سود فراوانی بهره‌مند شده‌اند.

بعنوان مثال از سایت کارگزای مفید بازدید نمایید(www.emofid.com) . در نظر اول طراحی سایت بسیار عالی و شفاف است و از اخبار بازار سرمایه ایران تا اتفاقات اقتصادی و سرمایه‌ای در دنیا را در اختیار شما قرار میدهد و براحتی به هر قسمت از موضوعات مهم دسترسی خواهید‌داشت.

قسمت راهنما و دانلود بروشورهای آموزشی نیز توجه شما را جلب خواهد کرد. نحوه ثبت نام ، راه و روش فعالیت در خرید و فروش سهام بصورت آنلاین نیز کاملا گویا بیان شده است.اگر مایل به فعالیت در بازار آتی سکه هم باشید گزینه مربوط به آن نیز در دسترس است.

همه این موارد با وجود بستر بسیار قوی و وجود یک مدل مفهومی و استراتژی مناسب برای کسب و کار الکترونیکی امکان‌پذیر شده است. یعنی تاثیر فناوری اطلاعات را در این بازار براحتی می توان حس کرد. با وجود این امکان از طرف کارگزاری‌ها، شما در زمان مقتضی، با داشتن کامپیوتر و دسترسی به اینترنت ، از اخبار این بازار مطلع خواهید شد و حتی می‌توانید به خرید و فروش سهام بپردازید.

پیشنهاد می کنیم، این پُست را هم بخوانید:  مدیریت و مشاوره IT در مهندسی مجدد( BPR)

امکان بررسی حساب کاربری ، اطلاعات تکنیکال رایگان،بررسی شاخص‌ها، بررسی قیمت‌ها،کنترل موجودی در لحظه، انواع مقایسه سهام و قیمت‌ها و… از امکاناتی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد. و با اشتراک در اینگونه سایت‌ها اطلاعات و آخرین اخبار بازار سرمایه‌‌ ، به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

این امکانات، سودآوری را برای همه ایجاد کرده‌است: سازمان بورس، کارگزاری‌ها، مشتریان(خرید- فروش) و بانک‌های طرف قرارداد.

در واقع، دیگر نیاز به حضور فیزیکی در تالار شیشه‌ای ازبین رفته‌است و دیگر تنها منبع خبری شما روزنامه دنیای اقتصاد نمی‌باشد. مراجعه شما به کارگزاری نیز به حداقل رسیده‌است.همچنین امکاناتی برای مشتریان در خرید و فروش فراهم آمده که برای معاملات درصد ریسک کمتری داشته‌باشند. وجود واسطه‌ و دلال‌ها در این بازار نقشی ایفا نمی‌کندو شما با اتکا به دانش و تجربه خود و بهره‌مندی از فناوری اطلاعات و کسب اطلاعات، توان خود را در این بازار به کار می‌گیرید.

۱۳۹۷/۲/۱۶ ۸:۴۳:۲۵

ثبت ديدگاه

ایمیلتان را وارد کنید تا همین الان این فایل آموزشی را دریافت کنید یک فایل، 8 تکنیک و حدود 4 دقیقه مطالعه
مطمئن باشید ایمیل مزاحم ارسال نمی کنیم
از شـما متـشــکریــم . ایمـیـل بـرای شـما ارسـال شــد. شما آماده برای دانلود هستید!
ایمیلتان را وارد کنید تا همین الان این فایل آموزشی را دریافت کنید یک فایل، 5 نکته و حدود 6 دقیقه مطالعه
مطمئن باشید ایمیل مزاحم ارسال نمی کنیم
ایمیلتان را وارد کنید تا همین الان 3 فایل رایگان آموزشی را دریافت کنید، 3 فایل حدود 10 دقیقه مطالعه
مطمئن باشید ایمیل مزاحم ارسال نمی کنیم